JAHVE MEGEMLÉKEZETT
Javaslom a zenével együtt hallgatva olvasni a történetet.
Ez volt az induló blog első bejegyzése hét évvel ezelőtt. Most megpróbáltam átszerkeszteni, dJ Ez
Ízlelte és forgatta a szó ízét, és az
íz mellett fölsejlett benne annak a régi tóratekercsnek is a szent és ódon
illata, amelyből a rabbi tanította őt. Igen. A pergamen úgy susogott mint a
szellő, vagy mint az a sejtelmes, arám szó a pészách, a pászka, amelynek
eredeti jelentése a sántít volt, és amely később a templomi liturgiában kapta
meg az ugrál, táncol értelmezést. A bölcsek ezt fordították le a másvilágiak,
vagyis a héberek nyelvére, az átugrani, megkegyelmezni szavakkal. Így
emlékeztek arra, hogy az Úr Angyala átugrotta a héberek vérrel megjelölt házait,
amikor átvonult éjfélkor Egyiptom fölött.
Mert lám, még mindig, milyen jegyesi buzgósággal és gondossággal szorgoskodott
most is Mária, az ünnepet megelőző napokban a piciny názáreti házban. Buzgalma
nem a törvényből fakadt, hanem az élet a hagyomány és a Férje iránti
tiszteletből és szeretetből, akit ráadásul nem akart az ünnepre szégyenbe
hozni. Már napokkal korábban eltávolított minden kovászost a házból. Tudta,
hogy a melegben gyorsan megromlik az étel és az így okozott betegség, az
Istentől kapott életet rombolja. Másrészt a szomszédokat sem akarta
megbotránkoztatni, akik lustának tekintették azt az asszonyt, aki a
maceszkészítés fáradságos munkáját kovásszal akarta volna megkönnyíteni, éppen
ezen az ünnepen. Harmadrészt az azórán állva (nők helye a zsinagógában) gyakran
hallotta, hogy ősatyáik az Egyiptomból való csodálatos megmenekülésük során
sietve ették kenyereiket és így nem maradt idejük a kelesztésre.
(Názáret – széder este)
(emlékező jelen – a főszereplő)
JAHVE MEGEMLÉKEZETT
Ez volt az induló blog első bejegyzése hét
évvel ezelőtt. Most megpróbáltam átszerkeszteni, de elrontottam és törölni
kellett, ezért újból feltöltöttem. A tartalom a régi.
Futva és zihálva érkeztem meg a templomtérre
és a könnyeimet nyeldestem. Szoknyám összecsavarodott a futástól és csodálkozó
ismerőseim, akik szintén a piacról tartottak hazafelé most legalább egy kis
beszédtémát is tehettek a zöldséges kosárba. Én azonban végre ott álltam a
templom előtt. Az előtt a bizonyos előtt, amelynek most a sírástól csak a
körvonalait láttam, és amely úgy állt ott előttem, mint Mórija hegye. Most
viszont már nem féltem tőle. Sötétlő, puha alakjában, könnyeimen keresztül felnézve,
az irgalom szivárvány fénye ellenállhatatlanul vonzotta magához, az izgalomtól
majd kiröppenő szívemet.
Nem bántam, hogy erősen fújtatok, mert éreztem, hogy minden kilégzéssel tonnányi szikladarabok szakadnak le és távoznak el, megkérgesedett szívemből. Engedtem, hogy a váratlan boldogság, az öröm és a régi fájdalom egészen átjárjon. Szinte éreztem, amint metsző késeik kiforgatták erős sarkaiból a szívem kapupántjait. Egyre szabadabban járt bennem ki és be az éltető lélek, amely most átalakult beszélő Lélekké, és mondta, mondta gyógyító szavait.
Nem bántam, hogy erősen fújtatok, mert éreztem, hogy minden kilégzéssel tonnányi szikladarabok szakadnak le és távoznak el, megkérgesedett szívemből. Engedtem, hogy a váratlan boldogság, az öröm és a régi fájdalom egészen átjárjon. Szinte éreztem, amint metsző késeik kiforgatták erős sarkaiból a szívem kapupántjait. Egyre szabadabban járt bennem ki és be az éltető lélek, amely most átalakult beszélő Lélekké, és mondta, mondta gyógyító szavait.
„Szegény gyermekem! Hát nem tudtad,
hogy az, aki hagyja, hogy Isten megszentelje, az maga is Isten szava (Dabar) lesz
minden ember számára? János már megszentelődött a fájdalomban és az
engedelmességben, és ezért én is akartam azt, amit ő, hogy találkozz vele.
Szavain keresztül én szóltam hozzád, hogy visszahozzalak ide, éppen erre a
helyre. Emlékszel? Hét éve, hogy itt álltál ezen a téren a templommal szemben
és ezt mondtad.
„Isten, ha élő vagy! Én eddig Téged sehol nem találtalak, bár
kerestelek. Türelemmel voltam hozzád, de Te hallgattál, és nem hallhattam mást
körülöttem és bennem, csak a jajgatást. Nem tudom ki vagy és hol vagy, de azt
mondják, hogy itt laksz a templomban. Hát Halld és Lásd!
Én most sarkon fordulok és elindulok
az ellenkező irányba.
Itt hagylak! Nem akarok tudni többé
rólad.”
(a jelen)
Látod, nem te találtál meg engem,
hanem én találtalak meg téged. Bár mindenhová elkísértelek, de itt ezen a téren
szüntelen visszavártalak. Távozásodban önkéntelenül is a legmélyebb igazságot
mondtad ki. Itt hagytál engem, de el nem tudtál hagyni. Tudod, a teremtmény
soha nem tudja elhagyni a Teremtőjét, mert összetartoznak. Ülj le ide a padra.
Legyen ez a kő és pad mintegy emlékoszlop a számodra, és én emlékezést adok a
szívedbe. Elviszlek Názáretbe és megtanítalak emlékezni, hogy szíved
gyógyulásában megtanulj ünnepelni. Emlékezz Édesanyád szavaira is.
„A legszebb házasság az, amely nem csak
létezik, hanem amelyet állandóan ünnepelnek is, a megbocsátásban.”
Emlékezz!És most beszéld el nekünk te
magad, amire emlékszel:
(Helyszín: az emlékezés múltja – Názáret, Szt. József otthona – Széder este)
Már túl voltak az első kehely bor
megáldásán, amikor József szokatlanul hosszú ideig, csendben maradt. Pedig az
ünnep legszebb és legizgalmasabb része következett volna, amit Mária és Jézus
már feszülten vártak.
A családfőnek most kellett volna elénekelnie a Haggádát, és a jelenlévő gyermek végre szabadjára engedhette volna apját is zavarba ejtő, mindent tudni és érteni akaró kérdező vágyát, az Egyiptomból való csodálatos megszabadulás eseményeit illetően. De még várnia kellett.
A családfőnek most kellett volna elénekelnie a Haggádát, és a jelenlévő gyermek végre szabadjára engedhette volna apját is zavarba ejtő, mindent tudni és érteni akaró kérdező vágyát, az Egyiptomból való csodálatos megszabadulás eseményeit illetően. De még várnia kellett.
József csendben volt és ez a csend,
mely jelenbe hozta a múltat, láthatóan emlékezett. Homlokán és szakállán úgy
vonultak tova az élet fújta redők, mint a Vörös-tenger hullámai vagy a népet
éjjel kísérő felhő tüzes fodrai. És amint a tücsök ciripelése bele–belehasított
a szoba csöndjébe úgy dalolt és dalolt József lelkében már napok óta az ismert
szó. Pészách, pészách, pészách,pészách.
Pészách, pészách, átvonulás,
kivonulás, szabadulás. Ez az igazi széder, vagyis rend a világban. Nem más ez,
mint rejtett harmónia és nyilvánvalóan beteljesedő ígéret, hiszen az üldözött,
az elnyomott a magányos igaz valahol mégis csak rendre és békére találhat. Hála
és öröm töltötte el József szívét. Újra és újra fölfedezte e teremtett
világban, hogy a szavak és valóság ellentétének szakadékában mégis csak rend
van, mert az Úr szava, Dabar valóban cselekvő szó és esemény egyidejűleg. Ő,
mint héber férfi – a héber szó másik jelentése, társ – ráadásul igaz társat
kapott az élettől Máriában, aki hűséges, és vele együtt ünnepel ma is a
szívében.
József arcán ekkor már a hála szelíd mosolyával hullámzott a Vörös–tenger, és a felhő tüze is báránnyá szelídült.
József arcán ekkor már a hála szelíd mosolyával hullámzott a Vörös–tenger, és a felhő tüze is báránnyá szelídült.
Márpedig az ünnep lényege szerint
minden időben, mindenkinek úgy kellett magát tekintenie, mintha maga szabadult
volna ki Egyiptomból a jelen pillanatban. És mindezt jól tudta József. Azonban több ez annál, minthogy tudta! Lényének minden rezdülése ezt visszhangozta, lélegzete, mint a
sófár, halk könnyező hangja, ezt susogta: Jödid Nefes, Jödid zikkarón, jöjj
Lélek, jöjj lelkem emlékező kedvese. Szívében állandó ünnep volt, amely
szívének gyökeréig hatolt és e gyökér elérte az Életet, ahol maga a valóság
várt rá.
A dolgok lényegi valósága, a teremtett létezés(ens) megáldott és szent valósága. Az, amely az emlékezésben, az
ismétlésben és az imában tárul föl az ünnepek soha el nem múló, ismétlődő
jelenidejében. Életével tudta a törvényt.
„Őrizd meg és Emlékezz!”
"Sámor ve Záchor" MT5.12
Emlékezz és őrizd meg- sámor ve záchor, sómajr vö zóchajr,
hangzik el zsinagógákban minden szombaton e két szó.
A Tóra e szavakkal írja elő a Shabat megtartását
"Sámor ve Záchor" MT5.12
Emlékezz és őrizd meg- sámor ve záchor, sómajr vö zóchajr,
hangzik el zsinagógákban minden szombaton e két szó.
A Tóra e szavakkal írja elő a Shabat megtartását
És ne
engedd elhalványulni a reményt az ígéretről, a szabadulásról, a Messiásról.
A vacsora végére elfogyott a sült
bárány, a keserű fű (torma) és a sült tojás. Jézus is megtalálta az eldugott
kovásztalan kenyérdarabot. Ezek az ételek, mint apró jelek, mind arra
emlékeztették őket, hogy atyáik vályogvető rabszolgák voltak Egyiptomban. A
szabadulás azonban örök jel és hála az ember életében.
Az öröm, a zsoltárok feszültsége és
az izgalom az izzadó és fénylő homlokon, békére váltott József szívében. A
hálaadó zsoltár után a húsvéti áldással bocsátotta el éjszakára családja
tagjait.
„Áldjon meg az Örökkévaló, emlékezzen meg
rólad és őrizzen meg téged, sugároztassa feléd arcának fényességét és adja meg
neked azt az örömet, amelyet Ábrahám atyánknak megígért”.
... és mosogatás közben Mária szívébe véste ezeket a szavakat
is
(Názáret – széder este)
Mária szíve teljesen odatapadt
Istenéhez. Izzó, csendes reményben élt. Isten országának jelenében. Ám a
bizonyosság is bevésődött szívébe ama ismeretlen fájdalmat és gyászt illetően,
hiszen Jézus bemutatásakor a templomban próféta csak azt mondotta ki, amit már
sejtett a szívében. Öröm és fájdalom úgy éltek benne, amit ember még nem
tapasztalt soha, mert szerette az embert, a teremtményt.
Jézus békésen aludt. Amint a hátára
fordult álmában, egyik keze lelógott az ágyról, másik keze pedig a feje alatt
pihent. Mária emlékezett arra az igenre, amit ő mondott ki, de fiára tekintve
úgy tűnt neki, hogy Szó és Esemény egészen másképp látszanak beteljesülni Jézus
életében. Milyen komoly volt ez a gyermekarc, amikor édesanyja szemébe tekintve
és szavait követve, először ismételte az esti imádság szavait Mária után.
"Bjádo afquid ruhi! Kezedbe ajánlom
lelkemet!”
Mária szíve odatapadt Istenéhez, de a
kegyelemmel teljes szív nem ragaszkodott az anya akaratához. Amikor halkan
gyermeke ágya mellé ült a sötétben már tudta, hogy minden beteljesedett. Az
ünnep lelkében feltárult előtte a dolgok valósága, a múlt vetélője és a jövő
fonala az Exodus útján sietve találkoztak egymással a felismerésben, Mária
szívében.
Gábriel által megint üzent, megint
megemlékezett volna az Úr?
Balját a fejem alá teszi, jobbjával
meg átkarol(Én 8,3).
Mária ezzel az Igével ölelte át alvó fiát az ő anyai
szívében, akiről megértette, hogy szenvedni fog. Ekkor kimondott második
igenjében, egyedül a széder názáreti éjszakájában, Mária a Pieta Anyja, már
értünk is imádkozott. Tudta, hogy már most beteljesedett az Úr eljövendő
jelenideje. Lefeküdt a Gyermek, a Messiás, a Júda törzséből való oroszlán,
nászágyában, a kereszten. Dávid sarja beteljesítette a sabbatot, hogy örök
békét és ünnepi örömet szerezzen nekünk a föltámadás hajnalával.
Ó, Mária! Irgalom Anyja, Fájdalom
Anyja, Remény Anyja, Életadó Boldogasszony! Hajolj minden szenvedő felé, akik
az élet után sóhajtoznak és vezess minket Szent Fiadhoz!
Milyen szép a Golgotán az Angyal
lába, aki a szabadulás jó hírét hozza!
(emlékező jelen – a főszereplő)
A jó hír elérkezett hozzám is. Most
már be tudtam fogadni. Szabad voltam. Az a jelképes megkövezés, amit e
századvégi élet a modern átkaival és terheivel rám hajigált, most összetörve
hevert lábam előtt, mint egy porig rombolt siratófal. Ekkor értettem meg Szűz Mária
által Paul Claudel Angyali Üdvözlet című versének a szavait is.
„A férfi pap, de a nőnek adatott meg, hogy
áldozat legyen.”
Megértettem, hogy Mária is odaadta a maga
áldozatát, amellyel a kiengesztelődésre hív. Felajánlotta szívének fájdalmát
azzal a szeretettel, amely sok bűnt eltakar. Így válhatott ő az Irgalmasság Anyjává
és az isteni irgalom közvetítőjévé, minden kor, minden embere és Asszonya
számára.
Most, először öleltem át lelkemben, a
távolban lévő, tékozló férjemet, irgalommal és megbékélt szeretettel.
DICSŐSÉG AZ ATYÁNAK, A FIÚNAK ÉS A
SZENTLÉLEKNEK,
MIKÉPPEN KEZDETBEN MOST ÉS MINDÖRÖKKÉ
AMEN!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése